Celem systemów jakości wg normy ISO serii 9001:2001 jest :
- osiągnięcie, utrzymanie jakości i dążenie do jej ciągłego doskonalenia ,
- doskonalenie jakości działań, aby w sposób ciągły zaspokajać ustalone i przewidywane potrzeby klientów i innych stron zainteresowanych,
- uzyskanie zaufania swego kierownictwa i pracowników do tego, że wymagania jakościowe są spełniane, utrzymywane i doskonalone,
- uzyskanie zaufania klientów i innych stron zainteresowanych do tego, że wymagania jakościowe są lub będą, spełniane,
Nowoczesne zarządzanie firmą skierowane na osiągnięcie zadowolenia klienta obrazuje:
Czego wymaga od nas norma ISO 9001?
Co należy do obowiązków Zarządu firmy?
- wyznaczyć swojego przedstawiciela do nadzorowania systemu -Pełnomocnika ds.Systemu;
- stworzyć i rozpropagować politykę jakości;
- ustalać cele jakości;
- prowadzić planowane i systematyczne przeglądy systemu zarządzania jakością;
- zabezpieczyć niezbędne środki do:
- zarządzania zasobami ludzkimi (szkolenia, kompetencje, świadomość),
- zapewnienia i utrzymywania właściwej infrastruktury
- planowania i utrzymywania właściwego środowiska pracy
- planować i wdrożyć procesy doskonalenia wyrobu i systemu;
- monitorować zadowolenie klienta;
- monitorować i mierzyć procesy i wyroby;
- nadzorować niezgodności;
- prowadzić analizy swoich działań.
Pełnomocnik powinien:
- wyspecyfikować procesy i powiązania między nimi;
- określić kryteria i metody do ich efektywnego sterowania;
- odpowiednio nadzorować dokumenty i zapisy;
- nadzorować audity wewnętrzne;
- nadzorować działania korygujące i zapobiegawcze.
Kierownictwo produkcji/usług powinno:
- planować realizację wyrobu;
- odpowiednio prowadzić procesy związane z klientem;
- właściwie prowadzić prace projektowe i rozwojowe;
- odpowiednio realizować zakupy;
- nadzorować produkcję (usługę);
- prowadzić walidację procesów specjalnych;
- identyfikować wyroby i prowadzić związane z tym zapisy;
- posiadać właściwy sposób postępowania z własnością klienta;
- zabezpieczać wyrób na każdym etapie;
- nadzorować aparaturę pomiarową.
Celem twórców normy było zapewnienie możliwości jej stosowania we wszystkich branżach, stąd zawiera ona duże uogólnienia.
Pomagając wdrożyć system zarządzania wg normy ISO 9001 w Państwa Firmie dostosowujemy istniejące już procesy i procedury postępowania do wymogów normy. Po przystąpieniu do pracy okazuje się, że większość wymogów normy jest spełniana, pozostaje je odpowiednio uporządkować i opisać.